Protetyka

Protetyka jest dziedziną stomatologii zajmującą się uzupełnianiem tkanek zęba, a także pojedynczych i mnogich braków zębowych. W jej zakres wchodzi również odtwarzanie złamanych zębów i cieszące się dużym zainteresowaniem zabiegi korekty kształtu oraz usuwania trwałych przebarwień uzębienia.

WARTO WIEDZIEĆ

Zaniechanie uzupełnienia ubytku powoduje szereg konsekwencji natury zdrowotnej:

• przechylenie zębów w kierunku luki skutkuje tworzeniem się przerw, co sprzyja powstawaniem stanów zapalnych dziąseł,
  • uciskana podczas żucia pokarmów kość wyrostka zębodołowego (miejsca po zębie) zanika – zwlekanie z uzupełnieniem może spowodować konieczność czasochłonnej i kosztownej regeneracji kości,
  • ząb dolny systematycznie wysuwa się do góry, na skutek braku kontaktu z przeciwstawnym zębem górnym. Osłabia to jego utrzymanie w kości, doprowadzając do rozchwiania, a z czasem utraty kolejnego zęba,
  • nieprawidłowy zgryz powoduje zmiany w stawie skroniowo – żuchwowym, pojawiają się silne bóle głowy,
  • zaburzenia żucia pokarmów – powoduje konieczność zmiany nawyków żywieniowych, obciąża pozostałe zęby, które przejmują funkcje nieistniejących,
  • uboższa dieta, która nie dostarcza ważnych składników naraża organizm na wiele powikłań – zaparcia, utratę wagi, chorobę wrzodową, artretyzm, reumatyzm, choroby serca, a nawet (w przypadku powikłań patologicznych związanych z bezzębiem) Parkinsonizm i zmiany nowotworowe.

Do uzupełnień protetycznych ruchomych zalicza się m.in. protezy akrylowe, protezy szkieletowe (na podbudowie metalowej), protezy nylonowe, a do stałych m.in. uzupełnienia ceramiczne – korony i mosty (porcelana na podbudowie metalowej lub bezmetalowej – bardziej estetyczne).

NIE CZEKAJ! SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI JUŻ TERAZ