Endodoncja to dział stomatologii zachowawczej zajmujący się rozpoznawaniem i leczeniem chorób miazgi zęba oraz tkanek okołowierzchołkowych, której podstawową metodą leczenia jest leczenie kanałowe. Współczesny rozwój technologii spowodował przełom w leczeniu kanałowym (endodontycznym) zębów.

Choroby miazgi zęba najczęściej wywołane są przez:

• urazy mechaniczne,
  • przewlekłe urazy powstałe na skutek np. nawykowego nagryzania ołówka,
  • zaawansowaną próchnicę korony zęba,
  • nieszczelne wypełnienia, wielokrotne zabiegi przeprowadzane na tym samym zębie,
  • zapalenie tkanek otaczających wierzchołek korzenia zęba.

Leczenie endodontyczne, inaczej kanałowe polega na dokładnym usunięciu zainfekowanej lub nieodwracalnie zmienionej zapalnie miazgi, a następnie szczelnym wypełnieniu oczyszczonych kanałów odpowiednim materiałem. Jest to zabieg przeprowadzany w kilku etapach na jednej wizycie:

• usunięcie miazgi z komory zęba i kanałów korzeniowych,
  • pomiar długości kanałów,
  • chemiczno-mechaniczne opracowanie kanałów, za pomocą odpowiednich płynów oraz narzędzi ręcznych i maszynowych,
  • wypłukanie, a następnie szczelne wypełnienie oczyszczonych kanałów materiałami biokompatybilnymi. Uplastyczniona gutaperka, która idealnie adaptuje się do nieregularnego kształtu kanału, gwarantuje szczelne wypełnianie jego całości. Pozwala to na szybkie i skuteczne zniwelowanie bólu oraz przywrócenie funkcjonalności zęba.

Prawidłowo przeprowadzone leczenie endodontycznie zęba pozwala na długotrwałe utrzymanie własnego zęba w jamie ustnej jak również stanowi solidną podstawę pod koronę lub filar mostu przy uzupełnieniach protetycznych klasycznych i tych tworzonych w oparciu o implanty.

WARTO WIEDZIEĆ

1. Dlaczego warto leczyć zęby endodontyczne?

Własne zdrowe zęby do najpóźniejszych lat życia to marzenie wielu ludzi. Z reguły niezwykle trudno jest utrzymać uzębienie w idealnym stanie.. W każdym przypadku warto jednak walczyć o każdy pojedynczy ząb, nawet jeżeli jest przyczyną dolegliwości bólowych. W takiej sytuacji ostatnią i nierzadko jedyną szansą na uratowanie zęba jest leczenie endodontyczne, które dzięki ogromnemu postępowi pozwala niejednokrotnie uratować wiele z tych zębów, które dotychczas musiałyby być usunięte.

2. Czy leczenie kanałowe jest bolesne?

Jedynym bolesnym zabiegiem podczas leczenia kanałowego może być usunięcie miazgi zęba. Jednak w celu zapewnienia pacjentowi maksymalnego komfortu leczenia -bezbolesnego i skutecznego zabiegu, przeprowadzany jest on w znieczuleniu miejscowym lub po uprzednim zastosowaniu środka dewitalizującego (umartwiającego) miazgę zęba. Pozostałe etapy leczenia przeprowadzane są z zachowaniem delikatności i precyzji, by ograniczyć nieprzyjemne doznania pacjenta.

3. Dlaczego zęby leczone kanałowo ciemnieją i są mniej wytrzymałe od zębów zdrowych?

Dzieje się tak dlatego, że zęby leczone endodontycznie pozbawione są miazgi zębowej – żywej części zęba, która odpowiada za kontakt zęba z resztą organizmu oraz pośredniczy w dostarczaniu tkankom zęba substancji odżywczych. Zatem ząb leczony kanałowo to ząb martwy, czego objawami i skutkami są właśnie ciemniejsza barwa, mniejsza wytrzymałość mechaniczna oraz brak reakcji na zmiany temperatury.

4. Co można zrobić by ząb leczony endodontycznie nie był ciemniejszy od zębów pozostałych?

Taki ząb można po prostu wybielić z zastosowaniem różnych metod. Jednym z bardziej popularnych sposobów wybielania zębów martwych jest metoda wewnątrzkomorowa. Polega ona na umieszczeniu w komorze zęba preparatu wybielającego i zabezpieczeniu go szczelnym opatrunkiem stomatologicznym. Zabieg stopniowego wybielania powtarza się kilkukrotnie, aż do osiągnięcia pożądanego efektu.

NIE CZEKAJ! SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI JUŻ TERAZ